1/6 Honda CB 750 F
Beperkte heruitgave
Over de Honda CB750F
De Honda CB750F motorfiets verscheen voor het eerst op de Japanse markt in juni 1979 en was binnenkort de bestseller in de 750 motorfietsklasse. Slechts tien jaar voorafgaand aan hun CB750F opende Honda het veld van multicilinder, grootbaderfietsen met de inmiddels beroemde viercilinder CB750. Honda had het multi-cilinderconcept uitvoerig getest en verschillende Grand Prix motorraces gewonnen, en de CB750 was gebaseerd op deze ervaringen. De motoren werkten perfect en leverden een zeer soepel vermogen met bijna geen trillingen, en schrokken zo de industrie dat al snel veel van de beroemde makers ook vier cilinder grote kubieke motorfietsen produceerden. Honda was natuurlijk jarenlang nummer één in de verkoop, maar toen bracht Kawasaki hun "Z" -serie DOHC 750-motoren uit en nam de nummer één positie over, waarbij Honda naar de tweede plaats werd gedegradeerd. Honda nam deze instelling echter niet lang in beslag en bleef zijn motoren verbeteren, en in 1979 bracht hij een CB 750K DOHC uit met vier kleppen per cilinder, een krachtige 68 pk en volledig nieuwe carrosserie-styling. Het duurde niet lang voordat Honda weer nummer één was! De CB750F, uitgebracht in juni 1979, werd gestyled naar de zeer populaire Europese Honda CB900F, die was gekopieerd van hun race-RCB-fiets. Deze styling was nieuw voor motorfietsen van over de hele wereld. De laag geplaatste stuurbeugels en de achterste geplaatste voetsteunen zorgen voor een "afzakkende" rijpositie en deze stijl is de norm voor de jaren tachtig.
De CB750F wordt aangedreven door een 4-cilinder DOHC 748cc-motor met 4 kleppen per cilinder en de versie uit 1981 levert 70 remvermogen. De fiets heeft een dubbel frame van gelaste stalen buizen, 37 mm voorvorken met verversing en 30 traploos verstelbare achterschokdempers met variabele hydraulische demping. Het is uitgerust met een onderhoudsvrij, transistorloos, puntloos, inductief ontstekingssysteem en het remmen wordt bereikt met een dubbele schijfrem met dubbele schijf en een grote enkele schijf aan de achterzijde. Een nieuw ontworpen voorspatbord met spoiler is zeer effectief en populair bij fietsliefhebbers. De algehele styling van die onthuld in 1979, met de vloeiende lijnen van tank tot achterlicht zijn behouden, en het is waarschijnlijk dat deze fijne motorfiets de Honda Company nummer één zal blijven voor de komende jaren.
Tamiya nummer: 16020
EAN nummer: 4950344160204
Serviceartikel Japan
EUR 10,99
incl. 19% MwSt
EUR 78,99
incl. 19% MwSt