1/350 Brit. Prince of Wales
HMS Prince of Wales was een slagschip van de King George V-klasse van de Royal Navy. Het schip was gebouwd bij de Cammell Laird scheepswerf in Birkenhead, Engeland. De Prince of Wales had een korte, maar actieve loopbaan en nam deel aan de jacht op de Bismarck. Dat het schip echter tot zinken werd gebracht door Japanse bommenwerpers die vanaf land opereerden, was één van de redenen dat slagschepen niet meer werden beschouwd als het belangrijkste type oorlogsschip.
Kort na de indienststelling nam de Prince of Wales samen met de slagkruiser Hood deel aan de jacht op de Bismarck en de Prinz Eugen. De Prince of Wales had nog steeds werfpersoneel aan boord. Op 24 mei, vocht het met de Hood tegen de twee Duitse oorlogsschepen in de Slag in de Straat Denemarken. De Hood werd tijdens dit gevecht tot zinken gebracht. De Prince of Wales was gedwongen de strijd te staken. Het schip had een onervaren bemanning, had zeven Duitse treffers opgelopen en veel (wapen)systemen waren uitgeschakeld of beschadigd. Onder dekking van een rookgordijn wist de Prince of Wales te ontkomen. Tijdens de korte strijd had het schip drie treffers geboekt op de Bismarck, waarvan er een een brandstofbunker had geraakt. Hierdoor moest de Bismarck naar Frankrijk voor reparaties.
De Prince of Wales voegde zich bij de kruisers Suffolk en Norfolk die de Bismarck hadden achtervolgd vanaf de Straat Denemarken. Om 01:31 uur op 25 mei volgde er een kort vuurgevecht met de Bismarck. Twaalf uur later staakte de Prince Of Wales de achtervolging, omdat ze een tekort aan brandstof had. Het slagschip moest terug naar de werf waar het zes weken lang hersteld werd.
HMS Prince of Wales in Argentia, Newfoundland voor het Atlantisch Handvest.In augustus bracht de Prince of Wales Winston Churchill naar Argentia, Newfoundland, voor een meerdaagse geheime ontmoeting met Franklin D. Roosevelt die begon op 10 augustus 1941. Deze ontmoeting resulteerde in het tekenen van het Atlantisch Handvest op 12 augustus 1941.
Na deze reis ging het schip naar de Middellandse Zee om konvooien te begeleiden. Op 27 september schoot de Prince of Wales tijdens een luchtaanval meerdere vijandelijke vliegtuigen neer.
Besteld: 29 juli 1936
Werf: Cammell Laird, Birkenhead, Engeland
Kiellegging: 1 januari 1937
Tewaterlating: 3 mei 1939
In dienst: 19 januari 1941 (voltooid 31 maart)
Status: Gezonken op 10 december 1941, bij Kuantan, Zuid-Chinese Zee
Algemene kenmerken
Deplacement: 43.786 long ton
Tonnage:
Lengte: 225,6 meter ll, 227,1 meter oa
Breedte: 34,3 meter
Diepgang: 8,8 meter (normaal)
9,9 meter maximaal
Voortstuwing en vermogen: 8 Admiralty stoomketels met oververhitters
4 Parsons stoomturbines
4 driebladige schroeven, 4,42 meter diameter
111.600 pk
Snelheid: 28,0 knopen (1941 proefvaart)
Bereik: 3100 zeemijl bij 27 knopen
14.400 mijl bij 10 knopen
Bemanning: 1521
Bewapening: 10 x 14 in/45 cal. (356 mm/45 cal.)(2x4, 1x2)
16 x 5.25 in/50 cal. (133 mm/50 cal.) dual purpose (8x2)
48 2- pdr (1.5 in) AA (40 mm) (6x8)
1 40-mm AA
8 20-mm AA (8x1)
Bepantsering: Gordelpantser: 374 mm
Lage gordel: 137 mm
Dek: tot 136 mm
Hoofdkanons: 324 mm
Barbettes: 324 mm
Vliegtuigen en faciliteiten: 4 Supermarine Walrus watervliegtuigen, 1 katapult
Tamiya nummer: 78011
EAN: 4005299004162
EUR 7,99
incl. 19% MwSt
EUR 3,29
incl. 19% MwSt
EUR 180,00
incl. 19% MwSt